Till minne av en mördare

Skymningsland - en ny spännande serie

Händelserna utspelar sig den varma sommaren 1994 under fotbolls-VM. Huvudpersonerna är journalisten Vera Berg från Malmö som har fått ett drömjobb i Stockholm på Kvällsposten. Men veckan innan hon ska flytta upp till huvudstaden försvinner hennes pojkvän och sambo Jonny, och lämnar kvar sin lille son Sigge. Jonny hör till ett kriminellt MC-gäng så det är inte ovanligt att han då och då sticker iväg på något kriminellt uppdrag. Vad ska hon göra med Sigge? Hans mamma är död och Vera har blivit som Sigges extramamma. Kan hon lämna honom till socialen? Kan hon motstå pojkens bedjande ögon? Den andra huvudpersonen är Tomas Wolf, en tidigare skinnskalle som kommit på bättre tankar och utbildat sig till både FN-soldat och polis. Nyss hemkommen från ett uppdrag i Bosnien berättar hans fru att hon hittat drömradhuset, men då hon upptäcker att det försvunnit pengar från besparingar de gjort, just för att kunna köpa hus, blir hon rasande. Tomas vill inte tala om vart pengarna tagit vägen, men lovar skaffa fram dem. Han åker till sin bror Kristian, som fortfarande tillhör ett skinnskallegäng, för att fixa fram pengarna. Men på vägen dit upptäcker han att vägen är avspärrad av polis, går ur och får veta att en kvinna hittats strypt på platsen och att hon troligen hör till flyktingförläggningen i närheten. Några dagar senare begår Mattias Flink massmord i Falun och Tomas som befinner sig i närheten erbjuder sin hjälp. Sedan sker det flera strypmord på kvinnor runtom  i landet. Tomas får i uppgift att hitta mördaren och under utredningens gång träffar han på journalisten Vera som intresserat sig för morden och som tror sig ha fått upp ett spår i utredningen. Frågan är om de kan samarbeta och lita på varandra. Båda bär de på mörka hemligheter. En fartfylld och spännande bok jag varmt rekommenderar. Bra språk, tydligt tecknade karaktärer och miljöer, högt tempo.

Fler böcker i serien

1. Till minne av en mördare

Av: Engman, Pascal